Concept & Strategy

Defqon.1 is must-visit vanwege onwijs sterke community building, storytelling & brand partnerships

Al hou je niet van de muziek… ga, want je leert er heel veel van!

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

België heeft Tomorrowland, Nederland heeft Defqon.1 Weekend Festival. Het zijn wellicht de twee mooiste en best geproduceerde festivals ter wereld met bezoekers die vanuit alle hoeken van onze aardbol op het event afkomen. Om die reden zou jij als event professional beide festivals zeker eens moeten bezoeken, want er valt enorm veel te beleven wat je gegarandeerd meeneemt bij de productie van jouw eigen zakelijke evenement(en).

Laat je daarbij niet weerhouden door het feit dat de hardere dance muziekstijlen op Defqon.1 niet helemaal jouw smaak zijn. Geloof ons; het festival zit zo enorm vernuftig in elkaar en de bezoekers voelen zich zo één met het festival… dit wil je meemaken!

Even wat cijfers…

In 2023 genoten in totaal 265.000 gelijkgestemde individuen (waarvan 100.000 uniek bezoekers en 55.000 die op de camping verbleven) uit meer dan 110 landen van 500 artiesten en 4 eindshows tijdens een weekend Defqon.1. Deze bezoekers zijn zeer trouw aan het festival en volgen alle ontwikkelingen gedurende het jaar op de voet. Resulterend in 560.000 volgers op Instagram, 640.000+ volgers op Facebook, 45.000.000 views op YouTube en 195.000+ nieuwsbriefabonnees. Dat zijn duizelingwekkende aantallen als je het ons vraagt.

Defqon.1 Festival

De kracht van een hechte community

We komen zo terug op waarom je het festival eens zou moeten meemaken… eerst willen we het hebben over de Defqon.1-fans. Bovenstaande getallen bewijzen dat dat er veel meer zijn, dan die het festival kunnen bezoeken. Hoe ontstaat die sterke binding tot ‘dit merk’? Het zit hem in het feit dat Q-dance, als organisator van het festival, het hele jaar een sterke verbondenheid faciliteert tussen hen en het festival.

Een ode aan Defqon.1’s marketingmeesterwerk

Fans worden al jaren warriors genoemd en bezoekers zijn weekend warriors. Samen behoren ze tot de Defqon.1-tribe. Het zijn broeders en zusters van elkaar. Een eigen identiteit vervalt, je wordt onderdeel van een groter geheel. Door een uitgekiend marketingplan wordt het hele jaar door maximale binding met deze warriors gecreëerd. Van de release van het ‘year-anthem’ [oftewel ‘hét themalied van het festival’] tot de presentatie van het programma of de lancering van de nieuwe merchandise-collectie. Maar ook het door het jaar heen slim delen van de eye-candy videoregistraties van livesets en eindshows zorgt ervoor dat Defqon.1 het hele jaar in top of mind blijft!

Productie op het hoogste niveau

De grote schare fans zijn geweldig, maar die zijn er alleen als je ‘het ook waar maakt’. Laat dat maar aan Q-dance over. Wij hebben als redactie van Event Inspiration veel festivals bezocht en wij durven met 100% zekerheid te zeggen: Defqon.1 is een festival dat zich kan meten met de aller-allergrootsten.

Power of the tribe

Elke editie staat een thema centraal; dit jaar is dat ‘Power of the tribe’. Als event professional is het geweldig om te zien hoe dit verhaal qua decor en live belevingen over het hele terrein wordt doorvertaald. Ook de unieke eindshows en specials zitten minutieus in elkaar. Afgelopen jaar stond ondergetekende met tranen in zijn ogen ‘met vreemden’ hand in hand van zo’n eindshow te genieten. Dat is nog eens verbroedering!

Defqon.1 Festival

Brand activation tijdens festival

Zo’n grootschalig event is alleen succesvol door een sterke samenwerking. Naast de circa 3.000 mensen die dagelijks aan het werk zijn, geldt dat ook voor de wijze waarop met aanwezige partners een verbinding wordt aangegaan. Zij willen écht onderdeel van Defqon.1 zijn en creëren tijdens het festival experience verhoogde merkactivaties. Zo schreeuwt Red Bull niet met hun logo, maar zijn veel Red Bull atleten (BMX-ers, stunt-helikopters en meer) opgenomen in het Power Hour-programma. Met deze samenwerking wonnen ze vorig jaar zelfs een zilveren prijs bij de Sponsorringen.

Of wat te denken van de samenwerking met XXL Nutrition waarmee een eigen Warrior Workout-supplementenlijn werd uitgegeven. Extra tof is dat ze komende editie een live workout verzorgen op de RED (main-stage) waarmee het de grootste festivalworkout ooit wordt! Het zijn partnerships die sterk zijn toegespitst op de doelgroep en vanuit beleving de verbinding op conceptueel hoog niveau opzoeken.

Defqon.1 Festival

Defqon.1 gaat voor B2B-beleving

Zo’n sterk festival verdient ook een B2B-programma. Gelukkig vinden ze dat bij Q-dance ook en daarom worden hierin de eerste mooie stappen gezet, waaronder het voor het tweede jaar aanbieden van de Cabana Experience; VIP-areas met het beste uitzicht over het hoofdpodium waar je met 12 of 24 personen een premium beleving krijgt.

Wil je liever experience en netwerken combineren, dan kan je – met hetzelfde gave uitzicht – ook B2B-tafels huren. Zo geniet je met jouw relaties, vip’s of zakelijke gasten onder het genot van een glaasje bubbels in een afgesloten area van de ultieme beleving met andere ondernemers. Interesse, mail Q-dance dan snel voor de mogelijkheden.

Super interessant om heen te gaan met relaties, collega event-managers van het bedrijf of bijvoorbeeld de best presterende medewerkers uit de organisatie. Hallo HR-manager, hoe tof is dat?

Zo krijg je de beste Defqon.1-ervaring vanaf de mooiste plek! En pak je gelijk een bak aan inspiratie mee op het gebied van productie, storytelling, community building en brand awareness. Dus al is het misschien niet geheel jouw muziek, bezoek absoluut dit festival (in een cabana) en ga naar huis met veel kennis die je voor jouw volgende event kunt inzetten!

Defqon.1 Festival
Defqon.1 Festival
Defqon.1 Festival

Bron: Q-dance, Delio, Kevin, Antoine Moghaddar, Menno, Vincent, Joey, Set Vexy