Hoe maak je online communicatie over evenementen toegankelijk?
Het festivalseizoen is achter de rug en de plannen voor het nieuwe jaar worden gesmeed. Een toegankelijk festival begint niet bij het evenemententerrein maar bij het eerste communicatiemoment. Dus wacht niet af tot het laatste moment maar verweef toegankelijkheid vanaf pre-sales tot aan je last-event info in je communicatie.
In dit kennisartikel neem ik je in 7 onderwerpen mee met wat je waar kan communiceren over toegankelijkheid en hoe je online content technisch toegankelijk kan maken. Wat moet je weten, waar let je op en welke regelgeving komt eraan?
Deel 1: Ticketing & online informatie, voor wie ben je toegankelijk?
1. Beslis voor wie je toegankelijk bent
2. Hoe communiceer je als festival inclusief met je bezoeker?
3. Informatie over toegankelijkheid over je event
4. Ticketing, korting en gasten
Deel 2: Hoe maak je je socials & website toegankelijk?
5. Online toegankelijke communicatie & Europese regelgeving
6. Apps & tips toegankelijke communicatie
7. Socials
1. Beslis voor wie je toegankelijk bent
Voor welke mensen met een beperking is je festival te ervaren? Denk hierbij niet alleen aan de toegang van de hoofdingang of toilet maar ook aan het inhoudelijke programma of de muziek. Hoe kan iemand met een beperking de muziek, het optreden of de show op een prettige manier ervaren? Mensen met een beperking willen net als ieder ander de ervaring van het programma meekrijgen. Denk verder dan rolstoelgebruikers, specifieke voorzieningen of extra informatie kan ook voor mensen met andere beperkingen essentieel zijn, bijvoorbeeld:
- Elektrische rolstoelgebruikers / Slecht ter been
- Auditieve beperking
- Visuele beperking
- Sneller overprikkelt
- Extra voorzieningen door medische redenen
27,2% van de mensen in Nederland boven de 4 jaar hebben één of meerdere beperkingen. Denk daarbij aan mensen die blind, slechtziend of kleurenblind zijn, doof of slechthorend, motorisch beperkt, zwakbegaafd en/of laaggeletterd zijn.
In een ideale wereld zijn alle festivals voor iedereen toegankelijk. Helaas zijn evenementen en festivals in Nederland voor mensen met een beperking nog verre van toegankelijk. Ga jij als organisator aan de slag met toegankelijkheid dan hebben we twee tips voor je, gebaseerd op de gesprekken met organisatoren en ervaringsdeskundige van Onbeperkt Feest:
TIP 1
Focus op één of meer specifieke beperkingen en verweef dit in alles wat je doet zoals communicatie, ticket sales, binnenkomst, benodigde voorzieningen tot aan het programma op het podium. Voorkom hiermee dat je voor iedere beperking versnippert een paar dingen doet, waardoor je festival nog steeds niet toegankelijk voor hen is.
TIP 2
Heb je met je team een keuze gemaakt voor welke beperkingen je festival te beleven is? Betrek een ervaringsdeskundige met deze beperking om het proces van begin (ticket sales) tot eind (aftermovie) mee te denken en te voorkomen dat je elementen over het hoofd ziet of net de plank mis slaat met je oplossing. Hoe vind je een ervaringsdeskundige?
- Doe een oproep onder je eigen bezoekers, 1 op de 4 mensen in Nederland heeft een (lichte)beperking dus ook de vriend, vriendin, familielid of collega van je bezoeker wil wellicht heel graag mee komen naar een volgende editie;
- Betrek een (lokale) belangenvereniging die de belangen van mensen met een specifieke beperking vertegenwoordigd;
- Neem contact op met HandicapNL, zij hebben een pool van ervaringsdeskundigen die graag naar festivals gaan.
Stem met je team af welke maatregelen je neemt, welke voorzieningen er beschikbaar worden gesteld en hoe je omgaat met vragen over toegankelijkheid in de voorbereiding van het festival.
Zet vervolgens je ideeën en doelstellingen om in de praktijk – dat doe je met een roadmap en actieplan.
2. Hoe communiceer je als festival inclusief met je bezoeker?
Als festivalorganisator wil je dat zoveel mogelijk mensen op jouw festival komen. Maar hoe zorg je er voor dat mensen met een beperking zich ook aangesproken en welkom voelen? Aan welke voorwaarden moet festival communicatie voldoen om inclusief te zijn?
Hierbij alvast een paar Do’s & Don’t’s:
3. Informatie over toegankelijkheid op je event
Zorg ervoor dat alle informatie over de toegankelijkheid van je festival duidelijk te vinden is op je website voordat de (presale)ticketverkoop van start gaat. Voor een persoon met beperking is deze informatie essentieel om de keuze tot ticket aankoop te maken.
Welke informatie deel je op de event website over toegankelijkheid?
1. Voor welke beperkingen is het festival toegankelijk? Wees hierin specifiek en eerlijk, dus als je het hebt over een rolstoel, bedoel je dan ook elektrische rolstoelen of alleen hand beweegbare rolstoelen? Bekijk hier de toegankelijke termen van Theaterfestival Boulevard en onderstaand de iconen gebruikt bij de voorstellingen.Voorbeeld: Theaterfestival Boulevard gebruikt iconen
En deel zoveel mogelijk praktische informatie over bijvoorbeeld loopafstand en het type terrein, zo kunnen mensen zelf de afweging maken of dit haalbaar voor hen is. Oerol Festival heeft dit geheel in kaart gebracht en per locatie inzichtelijk gemaakt. Voorbeeld: Oerol Festival deelt per programma toegankelijkheidsinformatie en publieksinspanning
2. Met Trigger Warnings kan je bezoekers informeren over het gebruik van stroboscopische effecten en/of harde geluiden bij een voorstelling of show. Op deze manier kan iemand zelf beoordelen of dit geschikt is om te bezoeken. Theaterfestival Boulevard doet dit voor al haar voorstellingen.
3. Wat bied je aan om het programma te ervaren? Denk hierbij aan een plek vooraan waar mensen met een beperking voorrang hebben, een verhoogd deck, trilvesten, audiodescriptie, ringleiding, gebarentolken, ondertiteling, meet & feel, prikkelarm ontvangst, etc.
4. Wat voor ondersteuning bied je aan op het festival? Geef dit specifiek aan.
5. Wat is het advies over het meebrengen van een assistentiehond? Geef dit aan, ook al is het niet toegestaan.
6. Wat zijn de mogelijkheden om een eigen tolk of ondersteunend persoon mee te brengen? Geef hierbij aan of deze persoon een eigen ticket tegen normaal tarief moet kopen, gratis mee mag, of een ticket met gereduceerd tarief kan aanschaffen.Voorbeeld: Pinkster Conferentie geeft uitgebreid informatie
7. Is er een e-mail adres voor vragen over toegankelijkheid? Zo ja, liefst niet naar de info@mailbox. Een specifiek of persoonlijk e-mail adres straalt uit dat aanvragen serieus genomen worden.
8. Wat zijn de ambities? Naast de praktische informatie kun je ook delen wat je ambitie is m.b.t. toegankelijkheid. Oerol en Theaterfestival Boulevard zijn hierin een goed voorbeeld.
Waar staat de informatie over toegankelijkheid op je website?
Vaak wordt de informatie over toegankelijkheid zeer beknopt onder de FAQ gezet, daarbij wordt hier meestal alleen gericht op rolstoelgebruikers. Mensen met andere beperkingen worden hierdoor niet overtuigd om te informeren of er ook faciliteiten voor hen aanwezig of mogelijk zijn.
Wij raden je aan om de toegankelijke informatie zowel bij de FAQ te plaatsen als te bundelen onder een pagina die in het hoofdmenu gemakkelijk te vinden is. Awakenings Festival is hierbij een goed voorbeeld.
4. Ticketing, korting & gasten
Neem toegankelijkheid mee in je ticketing proces, denk hierbij aan de volgende mogelijkheden:
- Tickets voor bezoekers met een rolstoel. Voordeel hiervan is inzicht te krijgen in de aantallen, en eventueel een maximum te stellen. Geef hierbij duidelijk aan wat mensen met deze tickets kunnen verwachten van de organisatie en besef dat mensen in een rolstoel ook een regulier ticket kunnen kopen.
- Vinkje bij de ticket aankoop om op de hoogte te blijven van toegankelijke voorzieningen en maatregelen. Voordeel hiervan is in contact te blijven met mensen die zelf of wellicht voor een vriend, vriendin of familielid op de hoogte willen blijven van de faciliteiten en maatregelen. Je zou deze lijst ook kunnen gebruiken voor bezoekersonderzoek na het festival.
- Vinkje om toegankelijke faciliteiten & extra informatie aan te vragen. Deze contacten kan je 1-op-1 benaderen, samen afstemmen wat er nodig is, en wat de organisatie kan bieden voor specifieke vragen rondom toegankelijkheid.
- E-mail adres voor vragen over toegankelijkheid.
Een laag besteedbaar inkomen kan ook een beperking zijn voor mensen om naar je evenement te komen. Hierbij een paar voorbeelden hoe je ook deze groep kan verwelkomen op je evenement:
– Into the Great Wide Open & Quit Groningen, lees hier meer over
– Grachtenfestival & Stadspas Amsterdam
– Theaterfestival Boulevard & Quiet Den Bosch
– Festival Oude Muziek & UPas
5. Online toegankelijke communicatie & Europese regelgeving
Websites en apps die digitaal toegankelijk zijn kunnen ook door mensen met een beperking goed worden gebruikt. Veel website zijn ontoegankelijk door bijvoorbeeld de volgende redenen:
- De website is niet goed voor te lezen door software, en hiermee niet bruikbaar voor mensen met een visuele beperking
- (grafische)afbeeldingen hebben geen tekst alternatief waardoor dit gedeelte gemist wordt door mensen met een visuele beperking
- Het kleurcontrast is te klein en hierdoor niet leesbaar door mensen met een visuele beperking
- Filmpjes zijn niet ondertiteld waardoor mensen met een auditieve beperking de inhoud niet mee krijgen
- Taal is (te) moeilijk of niet in het Nederlands
- Website is niet bedienbaar met een toetsenbord (zonder muis/trackpad)
Om mensen met een beperking toegang te geven tot het gebruik van apps en websites, komt er vanuit Europa wetgeving rondom het toegankelijk. Op 28 juni 2025 gaat de European Accessibility Act (EAA) in. Deze wet digitale toegankelijkheid verplicht bedrijven om hun diensten digitaal toegankelijk te maken.
Er wordt een uitzondering gemaakt voor kleinere ondernemingen. Dit zijn bedrijven die minder dan 2 miljoen euro omzet per jaar maken en minder dan 10 medewerkers in dienst hebben.
Maar wat is “digitaal toegankelijk”? In Nederland volgen we de wereldwijde richtlijnen voor webtoegankelijkheid: de Web Content Accessibility Guidelines, versie 2.1, niveau AA, oftewel WCAG 2.1 AA.
De richtlijnen zijn gebaseerd op 4 principes.
1. Waarneembaar: Is alle content voor iedereen beschikbaar?
2. Bedienbaar: Is alle functionaliteit voor iedereen bruikbaar?
3. Begrijpelijk: Is de functionaliteit en inhoud voor iedereen begrijpelijk?
4. Robuust: Werkt het webproject op elk apparaat, nu en in de toekomst?
De websites moeten in 2025 voldoen aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) op niveau AA. Ben je benieuwd of je website op dit moment toegankelijk is?
Apps & tips toegankelijke communicatie
Wij hebben een aantal gratis en betaalbare apps geselecteerd om je transitie naar toegankelijke online communicatie makkelijker te maken.
Read Easy – vereenvoudigd teksten
1,5 miljoen mensen in Nederland zijn om verschillende redenen laaggeletterd. Deze add-in kan je toevoegen aan Word om de opgestelde tekst te vereenvoudigen en begrijpelijk te maken voor personen met lagere geletterdheid. De add-in biedt realtime feedback en suggesties voor verbeterde communicatie met diverse doelgroepen. Meer informatie over producten en prijzen: readeasy.ai
ReadSpeaker – maakt je website toegankelijk voor mensen met een visuele beperking
ReadSpeaker is een onafhankelijke digitale stempartner voor onder andere het toegankelijk maken van websites voor mensen met een visuele beperking. De AI-gestuurde tekst-naar-spraak-oplossingen verbeteren de digitale toegankelijkheid. De software biedt meer dan 200 expressieve, menselijke digitale stemmen in meer dan 50 talen en kan in elke toepassing of elk apparaat worden gebruikt. Het Grachtenfestival maakt gebruik van deze software, bekijk de website om te zien welke functionaliteiten dit kan bieden.
Color Contrast Checker – om het contrast op je website te checken
Bereken via deze website of het contrast op je website tussen tekst en achtergrond voldoende is. Te weinig contrast zorgt ervoor dat mensen met een visuele beperking de content minder goed of niet kunnen zien en lezen. Via de ReadSpeaker software is het ook mogelijk om het contrast voor de website te verhogen. Een goed voorbeeld hierin is Theaterfestival Boulevard dat een eigen pop-up menu heeft om het contrast in te stellen.
NV Access – leest digitale producten voor
Dit is gratis en alleen voor Windows bruikbaar. Ruim 500.000 mensen in Nederland hebben een visuele beperking. NVDA is gratis en open source software, wat betekent dat de code voor iedereen toegankelijk is. Hierdoor kunnen vertalers en ontwikkelaars over de hele wereld voortdurend bijdragen aan de uitbreiding en verbetering ervan. De software geeft blinden en slechtzienden toegang tot en interactie met het Windows-besturingssysteem en vele applicaties van derden. Meer informatie over producten en prijzen: nvaccess.org. Ben je benieuwd of je website goed voorleesbaar is? Download de gratis software vie dezelfde link en test dit zelf.
Gebruik je een andere app of website om de toegankelijkheid van je online producten te verbeteren, laat het ons weten via tinha@greenevents.nl en we voegen deze toe.
7. Marketing & Socials
Hoe bereik je mensen met een beperking online?
Deel de doelstelling om toegankelijker te organiseren met de verantwoordelijke in je team voor Marcom & Socials. Leg uit wat je terug wilt zien en hoe dit te doen.
Mensen met een beperking zijn helaas gewend aan het feit dat veel evenementen (nog) niet toegankelijk zijn voor hen. Wil je ze bereiken, neem de toegankelijke informatie en voorzieningen dan ook mee in je communicatiestrategie vanaf je ticket-sales. Daarbij kan je ook pro-actief een belangenvereniging van mensen met een beperking benaderen, om kenbaar te maken dat jouw festival nu wel toegankelijk is.
Denk qua beeld in je online communicatie ook aan mensen met een zichtbare beperking, en hoe zij op een positieve manier het festival beleven. Ten eerste om aan iedereen te laten zien dat mensen met een beperking onderdeel zijn van je festival, Ten tweede om mensen met een beperking te laten zien dat je festival voor hen ook te beleven is en zij zich aangetrokken voelen ook te komen.
Technische tips
Veel social media platforms hebben mogelijkheden om jouw content op een toegankelijke manier te delen. Maar jij moet hier zelf wel iets voor doen:
- Plaats een korte en bondige alternatieve tekst bij een afbeelding. Lees hier meer over op: Instagram, Facebook, LinkedIn en Pinterest.
- Voeg ondertitels toe aan video’s, Lees hier meer over op bv Youtube
- Gebruik niet te veel emoji’s aangezien elke emoji’s wordt voorgelezen. Bv: 🤪 = scheel en grijnzend gezicht met uitgestoken tong, als je deze 3x achter elkaar gebruikt, wordt de hele zin 3x voorgelezen.
- Maak hashtags leesbaar voor voorleessoftware door elk woord met een hoofdletter te beginnen #DoeDatZo
- Gebruik geen aparte lettertypes op bijvoorbeeld Facebook of Linkedin, aangezien voorlees software dit niet of slecht voorleest.
Hoofdbeeld via Understanding Ecommerce