AI Event Use-Case #1: schade op een event productie afhandelen met behulp van GPT Vision

header_artikel3_thenarrative._httpss.mj.runvyGumPxyVWQ_stickman_in_a_forklift_28186a51-c262-4e7f-8e19-0742833c2944_0

Op 30 November 2022 lanceerde OpenAI ChatGPT. Er zat geen instructiehandboek bij, geen “frequently asked questions”-module, of een interne wiki met voorbeelden waar je het voor zou kunnen gebruiken.

Sinds deze vernieuwde taalmodellen (large language models) naar buiten zijn gekomen, is de wereld een collectieve ontdekkingsreis begonnen naar de manieren waarop we dit zakelijk of privé kunnen inzetten om ons leven makkelijker te maken. Hoe je daar zelf mee kan beginnen, schreven we over in deel 1 en deel 2 van onze serie over AI voor eventprofessionals.

Ik heb een +1 nodig voor mijn AI

Wytze en ik zijn die ontdekkingsreis in gegaan vanuit de invalshoek van ons werk als eventprofessionals. Wat blijkt: de makkelijkste manier om AI use-cases te ontdekken is door jezelf te conditioneren op het stellen van één simpele vraag voordat je aan iedere nieuwe taak begint.

“Kan ik AI uitnodigen om me hierbij te helpen?”.

Soms is het antwoord nee, soms deels, maar af en toe wordt je verrast door de mogelijkheid die het schept om een werkproces compleet om te gooien.

Event Use-Case #1: schade afhandelen op een productie.

Gebruikers van de betaalde versie van ChatGPT hebben sinds September 2023 toegang tot een multimodaal product. Dat wil zeggen: jouw chatvenster is niet alleen verbonden met een taalmodel, maar ook met een aantal andere modellen, zoals DALL·E 3 (beeldgeneratie) en GPT-Vision.

Niets wijst op de aanwezigheid van GPT-Vision in het product ChatGPT, maar het is misschien de meest magische feature in het product. GPT-Vision heeft het taalmodel een paar ogen gegeven, waardoor we beelden kunnen uploaden en daar vervolgens vragen over kunnen stellen aan ChatGPT.

Dit is hoe jij, met de betaalde versie van ChatGPT, gebruik kunt maken van GPT-Vision om schade direct af te handelen met je eventverzekeraar.

👉 Stap 1: Maak foto’s van je schade en beschrijf het incident.

In dit voorbeeld had ik te maken met schade aan verschillende objecten door gebruik van een vorkheftruck tijdens de afbouw van een evenement. Ik heb daar een aantal foto’s van gemaakt, en op mijn iPhone een paar notities uit de losse pols getypt over het voorval per object. 

We weten inmiddels dat taalmodellen goed met woorden zijn, dus zo lang we iets over de context van de voorvallen vastleggen, kunnen we het perfectioneren van de zinsopbouw daarna aan AI overlaten.

Geen zin om notities te typen? Waarom zou je voortaan. Met de aankondiging van GPT-4o is bekendgemaakt dat we binnenkort al pratend (voice-mode) kunnen vertellen wat er aan de hand is én vervolgens direct in dat gesprek de camera aan kunnen zetten om onze AI-assistent de schade te laten zien.

👉 Stap 2: Zoek de polisvoorwaarden van je verzekering op. 

Om een goede schadeclaim naar de verzekeraar te sturen kunnen we ervoor kiezen om alleen te leunen op de overtuigingskracht van ChatGPT, maar we kunnen ook verder gaan. GPT-4o is getraind op voldoende bronnen om zich ook raad te weten met de droge informatie van een verzekeringspolis.

We zoeken onze eigen polisvoorwaarden op, zodat we ChatGPT de ingrediënten kunnen geven om te bepalen waar we volgens onze dekking recht op hebben.

👉 Stap 3: Alle ingrediënten in de cocktailshaker.

We gebruiken vervolgens de uploadfunctie van ChatGPT om de multimodale capaciteiten van GPT-Vision en Advanced Data Analytics aan te roepen.

We delen alle foto’s, onze karige notities over de context van de voorvallen, en het polisblad van de verzekering. Daarna is het aan ons om een goede prompt te schrijven. Dat zou er zo uit kunnen zien.

Prompt

Jij bent een ervaren verzekeringsexpert. Ik wil dat je een brief schrijft aan mijn verzekeraar om een schadeclaim in te dienen voor een aantal schades die zijn ontstaan tijdens de afbouw van Event XYZ op DATUM.

Ik heb 4 foto’s bijgevoegd van de schades. Hieronder staan wat notities over hoe deze voorvallen tot stand zijn gekomen. Ik heb ook de polisvoorwaarden van mijn verzekering gedeeld zodat je mijn dekkingsvoorwaarden kunt controleren.

Wees aardig maar duidelijk in de brief. De brief mag maximaal 500 woorden zijn.

Jij kunt ook nieuwe AI event use-cases ontdekken

Er zijn ongetwijfeld nog heel veel processen in ons domein als eventprofessional waar taalmodellen zoals ChatGPT van toegevoegde waarde kunnen zijn. Probeer zelf ook vaker AI uit te nodigen als partner in je werkprocessen om zo relevantie nieuwe toepassingen te ontdekken.