Fundamentals #1: Het omarmen van Generatieve AI zou de hoogste prioriteit voor elke event professional moeten zijn

header_artikel1_thenarrative._A_simple_drawing_of_a_orange_stick_man_--ar_169_cfe90418-a624-4e61-8311-100bb0fa9611_0

Ik heb geluk gehad. Ik begon mijn carrière net na de financiële crisis van 2008, en net vóór de grote golf van internet startups, zoals Uber, Instagram en Airbnb. Als event manager van The Next Web bleek ik mezelf ook nog eens perfect gepositioneerd te hebben om mee te drijven op de grootste technologie-golf die we tot nu toe hebben meegemaakt – het internet.

Ik was ambitieus, werkte kneiterhard, maar misschien nog belangrijker: ik was gewoon op de juiste plek op het juiste moment om als eerste te profiteren van de digitalisering van ons vakgebied. Door tools zoals Monday, Slack, Mailchimp, Zapier, Zoom en tientallen andere apps vroeg te omarmen, kon ik daar een decennium lang van profiteren op mijn carrièrepad.

De nieuwe technologie golf

We staan nu aan de start van een nieuwe carrière-bepalende golf: Generatieve AI. En het gaat ons werk net zo hard veranderen als de komst van het internet dat 30 jaar geleden deed.

Net zoals toen, zullen de professionals die zich bij de ‘AI early-adopters’ voegen sneller promotie maken, minder stress ervaren, beter betaald worden en wellicht zelfs een deel van hun ‘tijd’ terug kunnen claimen. Mocht je die kans vorige keer gemist hebben dan is dit je wake-up call. Als je ambitieus bent, dan zou je het nu je allergrootste prioriteit moeten maken om Generatieve AI te omarmen

Studies bevestigen het belang van AI

Bij AI gaat onze verbeelding vaak in eerste instantie naar films zoals Terminator, Her en Ex Machina, waarin we als mens overbodig worden gemaakt door machines met een bewustzijn die ons op elk vlak overtroeven.

De realiteit van vandaag is echter dat we AI veel meer zouden moeten zien als een co-intelligentie. Een synthetische collega die we als co-auteur, sparringpartner of uitvoerend teamlid kunnen laten aanhaken.

Harvard Business School heeft daar een interessante studie op losgelaten, waarbij ze in september 2023 in totaal 758 consultants van de Boston Consulting Group opgesplitst hebben in groepen mét en zonder toegang tot ChatGPT 4 (het bekendste large language model). Bij het uitvoeren van dezelfde taken kreeg de groep mét toegang tot het ChatGPT taalmodel zo’n 12% meer taken gedaan, deed dat 25% sneller en bleek de kwaliteit 40% hoger.

De studie benadrukte echter ook waarom het noodzakelijk is voor ons als mens om achter het stuur te blijven zitten van de AI:

  • Consultants met AI presteerden 19% slechter op complexe vraagstukken, omdat ze te snel vertrouwden op het antwoord zonder zich bewust te zijn van de onzichtbare grenzen aan de capaciteiten van taalmodellen.

In andere woorden, jouw vakkennis en ervaring als eventprofessional is hard nodig om continu te blijven beoordelen hoe, waar en wanneer AI daadwerkelijk van toegevoegde waarde kan zijn.

Die ongrijpbaarheid van deze AI modellen is tegelijk wat het zo bijzonder maakt. Traditionele software komt altijd met een handleiding of tutorial. Bij deze nieuwe Generatieve AI modellen is het aan ons om te ontdekken welke mogelijkheden er zijn en hoe we dit vertalen naar ons vakgebied.

Maar één ding is duidelijk: de AI-minded eventprofessional is productiever, creatiever en levert kwalitatief beter werk.

AI in beeld, tekst, audio en video

Die kansen beginnen zich nu te ontvouwen langs de lijn van de 5 domeinen van Generatieve AI: tekst, beeld, video, code en geluid.

Sinds de doorbraak van GPT 3 in 2020 klotst het geld dat wordt geïnvesteerd in de technologie van Generatieve AI tegen de plinten omhoog. De groten der aarde – Meta, Google, Microsoft, X (Twitter) en Amazon – zijn allemaal de strijd aangegaan om de beste Generatieve AI modellen te trainen.

Dat levert spectaculaire mogelijkheden op voor ons vakgebied:

  • Beeld: met stable diffusion modellen als Midjourney kunnen concept-strategen in een kwestie van minuten(!) moodboards, stage designs of event mockups genereren in een oneindig palet van creatieve stijlen of verweven in de huisstijl van de opdrachtgever.
  • Tekst: met large language models als GPT 4o (& GPT-Vision) kunnen event producers foto’s van schade op locatie uploaden, combineren met het polisblad van hun verzekeraar, en met de juiste prompt een schade-claim afhandelen vanaf hun iPhone.
  • Geluid: met speech-to-text apps als HappyScribe kunnen eventmanagers zelf hun aftermovies, keynote sessies of promo-videos voorzien van perfecte vertaling en ondertiteling, zonder de kosten of opgelopen vertraging van het inzetten van een video-producer.
  • Video: met OpenAI’s Sora, of het vooruitstrevende Runway, kunnen video-producers hun tijd juist beter besteden aan het genereren van prachtige concept video’s door statische beelden te animeren met slechts een goed gekozen combinatie van woorden.  

Zodra je de unieke aspecten van deze technologieën begint te begrijpen, wordt het steeds eenvoudiger om de mogelijkheden te ontdekken die ze bieden om je eigen werk te verbeteren. Klinkt simpel genoeg. Wat maakt dan dat we het met zijn allen nog niet massaal omarmd hebben?

image_artikel1_Narrative_Foodtrucks.001

Beginnen met Generatieve AI hoogdrempelig?

Er zijn vier belangrijke redenen waarom het leren over en toepassen van Generatieve AI niet makkelijk is op dit moment:

1.De technologie is nog niet perfect

Om een term uit de startup wereld te lenen: Generatieve AI zit nog in de beta-fase. De interface van producten als ChatGPT, Claude of Gemini (large language models) is niet altijd intuïtief, en er zijn geregeld momenten dat deze producten haperen of ronduit slecht functioneren.

Daarnaast “hallucineren” of verzinnen de huidige modellen nog weleens antwoorden, waardoor je als AI-gebruiker je opdrachten soms door meerdere verschillende modellen heen moet draaien voor een goed resultaat. De verwachting is dat dit probleem van tijdelijke aard is, maar voor nu kan het soms voor de nodige frictie en frustratie zorgen.

2. De mogelijkheden veranderen in een moordend tempo

Als mens verwerken we de wereld om ons heen graag linear, maar de ontwikkeling van deze technologieën is exponentieel. Elke maand komen onderzoekers uit met nieuwe studies, die weer leiden tot nieuwe modellen, waarmee we ineens iets kunnen dat vorige week nog onmogelijk leek.

Daarbovenop ligt een service-laag van honderden bedrijven, apps en software-oplossingen die zich presenteren als dé AI-oplossing van de week. Zelfs als ‘expert’ voel ik me vaak overweldigd door de tsunami aan vernieuwing die ik moet bijhouden om op de hoogte te blijven.

3. Het is makkelijker om sceptisch te zijn

Kritiek hebben op de tekortkomingen van Generatieve AI is makkelijk. Om je heen is er vaak genoeg wel iemand te vinden die je wilt vertellen dat het een overtrokken hype is en de soep niet zo heet gegeten zal worden als die opgediend wordt. Event management zal heus niet zo snel veranderen.

Ik leef liever naar het motto van Ethan Mollick, Innovatie Professor bij Wharton Business School: “Today’s AI is the worst AI you will ever use”. Wat vandaag niet kan, is morgen misschien wél ineens mogelijk.

4. In ons vakgebied is er (bijna) nooit tijd om stil te staan

Succesvol samenwerken met AI, in de vorm van jouw co-intelligentie, vergt een aanpassing in je mindset en een nieuwe set aan skills. Het is een spier die je moet trainen en onderhouden. In ons vakgebied is dat lastig: een programmeur kan de deadline voor het opleveren van een website nog wel uitstellen, maar een evenement verplaatst zich niet even omdat jij tijd nodig hebt om wat learning & development over je week heen te draperen.

Dat is alleen wel wat je zou moeten doen. De maatstaf die wij aanhouden om een tool als ChatGPT te omarmen is te beginnen met een investering van 10 uur, en daarna 15 minuten per dag ermee te blijven oefenen.

Hoe kom ik bij de AI early-adopters?

Het goede nieuws is, je bent nog niet te laat. Sterker nog, onderzoek wijst uit dat slechts 13% van de volwassen bevolking dagelijks een AI-tool gebruikt, en dat cijfer is redelijk vertekend door de studenten die ontdekt hebben hoe makkelijk je huiswerk kan laten uitbesteden.

De komende maanden gaan Xander Kranenburg en ik met een machete door de AI-jungle heen om je te laten zien op welke manier dit relevant is voor ons vakgebied en jouw werk in de evenementenbranche. We gaan praktische use-cases, voorbeelden vak vakgenoten en onze visie op de technologie delen op een manier die het toegankelijk maakt om ermee aan de slag te gaan.

Wil je nu starten? Neem dit dan mee als vertrekpunt:

  1. Het maakt niet zoveel uit met welk large language model je begint. Kies er één (bijvoorbeeld ChatGPT, Gemini of Claude) zodat je de vaardigheden leert beheersen. De vaardigheden zijn universeel overdraagbaar; overstappen kan altijd.
  2. Neem een betaald abonnement. Als gratis gebruiker werk je, bijvoorbeeld in ChatGPT, met een verouderd taalmodel (GPT 3.5), ontbreken de meest relevante functionaliteiten én kunnen jouw gesprekken worden gebruikt om het volgende model te trainen.
  3. Investeer eerst 10 uur om de basisvaardigheden te beheersen, oefen daarna iedere dag 15 minuten. Probeer een keer een document te delen, een tabel te laten maken of een beeld te genereren. Train je nieuwe spieren zodat je straks vanzelf aanvoelt waar AI relevant is.

Vorig jaar mocht ik een presentatie bijwonen van de beroemde futuroloog Yuval Noah Harari. In zijn boek 21 lessen voor de 21e eeuw deelt hij een interessante visie: the most important skill for the 21st century will be reskilling. Om in de toekomst relevant te blijven zullen we juist moeten leren om bepaalde werkwijzen en vaardigheden weer los te laten.

Welke AI-vaardigheden daarvoor in de plaats zouden mogen komen beloven we je de komende tijd in mee te nemen.