Het hemd van het live van René van Dijk (Monkey Inside)

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Bas Veldkamp
rene van dijk - person of interest - event inspiratie - 1906 Provada2

Inspireren kan je leren… van anderen! Want iedereen heeft een verhaal. Het ene inspireert alleen meer dan het andere. Wij zoeken naar ‘het ene’. Geen ellenlange anekdotes. We komen direct tot de kern, bij interessante persoonlijkheden. Geen liflafjes, wel liefhebbers. Wie, wat, waarom en hoe pas je het zelf toe? Zodat jij er wat aan hebt. Lezen dan!
Deze keer met René van Dijk die ons een tijdje geleden opviel, door zijn treffende analyse over de stands op beurzen (scroll naar beneden voor dit filmpje).

René van Dijk

‘Boardroom Monkey’ en eigenaar
Monkey Inside
Aantal events per jaar: ±3

Monkey Inside?

Een aap is ondeugend, slim en gewaagd. Een deel van dat karakter is ook aanwezig in de cultuur van veel bedrijven en organisaties, als je bereid bent zorgvuldig te zoeken. Dat is precies wat René van Dijk al drie jaar doet met zijn bedrijf Monkey Inside. Hij gaat undercover, op zoek naar de aap binnenin. Om vervolgens een plan uit te rollen (en uit te voeren) voor alle communicatiekanalen.

rene van dijk - person of interest - event inspiratie - 2

Waardoor ben je deze week geïnspireerd?

“Ik lees elke ochtend de NRC Next en daarna New York Times. En omdat ik geen kantoor heb, ben ik veel onderweg en zit ik tussen mijn werk door te struinen over het internet. Zo kwam een bericht over Seinfeld tegen met een filmpje van een bekend fragment over een onvriendelijke serveerder. Ik verbaasde me over het feit dat mensen soms schofterig worden behandeld en toch de drang voelen terug te komen, omdat het een bijzondere plek is.

Verder is vooral buiten van alles te beleven. Ik maak dan ook heel vaak foto’s. Een paar dagen terug nog van een paar schapen met een bord over ‘honden aan de lijn’. Het was echt helemaal afgelegen en geen plek om honden uit te laten. Of een olifantenpaadje over een grasveld die zonder reden is ontstaan, maar ontwikkeld worden omdat mensen elkaar klakkeloos volgen. Dat zet me aan het denken en deel ik vaak op mijn LinkedIn”

Wat is inspirerend aan jouw werk?

“Als je kijkt naar het live-element binnen de communicatiemiddelen, dan is dat vooral de exposure op beurzen. Ik had voor een klant tien vierkante meter. Dan ga ik nadenken hoe een kunstenaar als Banksy dit zou aanpakken. Hij wil een statement maken. Ik tracht dat ook te doen. Buiten de gebaande paden gaan. Grensverleggend zijn, zodat mensen erover gaan praten. Voor een opdrachtgever geldt; wat wil je nou zeggen op die beurs? Wat is jouw brandstatement? Dat is vaak al moeilijk voor bedrijven. En om dan ook nog eens anders te zijn dan de concurrenten op die beurs én dan nog eens zorgen dat bezoekers over je stand en merk gaan praten, daar hebben ze helemaal moeite mee. Mijn missie is het om deze opdrachtgevers te inspireren en te overtuigen van mijn aanpak, zodat er het maximale uit zo’n beursdeal wordt gemaakt.”

Zijn beurzen nog wel van nu? 

“Voor de business to business bedrijven geldt dat er vaak in aantallen niet heel veel klanten zijn. Juist door samen met concurrenten bij elkaar te zitten, komen deze mensen. Zie het als de woonboulevard, of autoboulevard. Of een foodmarket; iedereen staat er. De kunst is dat jij je onderscheid van de rest. De beste marktkoopmannen kunnen dat.”

Wat is in jouw vakgebied #nietinspirerend

“Dat is traditionele entertainment. Een sportauto of Harley Davidson inhuren als decoratie op een beursstand. Een vrouw in een doek die champagne gaat schenken. Een meisje met bodypaint. Een tafelvoetbaltafel op een stand. Doe dan gewoon niets. In het verlengde daarvan kan je je afvragen of een barista inmiddels niet achterhaald is. In het begin was er geen goede koffie op beurzen, maar die wordt steeds beter dus wat voegt het inmiddels nog toe?”

Waar haal jij jouw inspiratie vandaan?

“Vroeger las ik veel vakbladen, maar ik besefte dat ik op gegeven moment in een bubbel terecht kwam. We zitten in een wereld van toegepaste kunst. Ik haal veel meer uit de wereld an sich. En uit de autonome kunst. Dingen die nog niet zijn toegepast. Ik doe vooral dingen die ik niet gewend ben. Zo kom ik uit de bubbel en dat adviseer ik iedereen. Ga naar een concert van een band waarvan je niet weet wat die speelt. Pak eens de bus als je dat nooit doet. Bezoek een keer de huishoudbeurs of Libelleweek. Stap als Amsterdammer eens in een rondvaartboot. Zo ervaar je dingen buiten je bubbel. Als je erin blijft zitten, dan kan je het ook niet vertalen naar iets wat onderscheidend is.”

Waar word je een tikkie rebels van?

“Van conventies. Gemakzucht. Daar kan ik me wel aan irriteren. Mensen die kansen laten liggen. Waarbij het ontbreekt aan lef en energie. Dan wil ik mensen wakker schudden. Dat is ook bij apen zo. Ze lijken heel erg op de mens, maar soms tonen die brutaal gedrag. Daar zie ik wel een gelijkenis in. Als je wilt mensen wilt veranderen, dan kan dat niet altijd subtiel.”

Zonder inspiratie…

“Gaat niets werken. Maar eigenlijk nog belangrijker: zonder inspiratie is het niet leuk. Dan is het zielloos.”

Meepraten over dit onderwerp? Let's hear it!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *