Soms zit je in de kroeg met een goede vriend en heb je samen een geestig idee. Je fantaseert er een kwartiertje op door, maakt nog een paar grappen en concludeert dat het gekke idee echt te gek is! Dan hef je het glas, doe je een plas en laat je het idee voor wat het was. Zo niet Ron Simpson, die in de kroeg zat toen hij besloot zijn leven over een andere boeg te gooien door een restaurant te openen dat helemaal draait om slechts één ingrediënt: De Avocado. En dat zonder ervaring in de horeca. Nog geen week later postten ze op Facebook een knullige foto van het nog in te richten interieur van hun zojuist gehuurde locatie, met enkel het onderschrift dat ze een avocadorestaurant in Amsterdam gingen openen. De post ging viral, het restaurant werd een daverend succes en de rest is geschiedenis. Een geschiedenis waar Ron als spreker maar al te graag over vertelt.
Ron zat vroeger in de reclame en we zagen op DEPT Festival dat hij spreekt zoals je van een reclamejongen mag verwachten: Joviaal, humoristisch, enthousiast, bijna alsof hij in een pitch zit. Wat hij verkoopt? Dat je met een simpel idee ver kan komen. Je voelt je bijna alsof je jouw eigen te gekke ideeën ook gewoon moet uitvoeren. Zolang je het maar simpel houdt.
Keep It Simple, Stupid
Wie weet is deze hang naar welhaast stupide simpelheid een overblijfsel van zijn tijd in de reclamebranche, waarin het KISS principe geldt als ijzeren wet. Toch deed hij het helemaal anders dan een gemiddeld reclamebureau: Geen uitgebreid marktonderzoek, geen uitgekiende mediastrategie, geen gelikte perskit. Juist het weglaten van overbodige informatie in zijn eerste posts, gaf aan zijn simpele idee een mysterieus randje, en aan journalisten een aanleiding om vragen te stellen. Doel bereikt, PR check. Inmiddels zit zijn restaurant al twee jaar ramvol, heeft hij meerdere vestigingen geopend en is zijn kookboek met avocadorecepten meerdere keren herdrukt. Nu is hij weer een nieuwe missie gestart: om als een ware avocadoadvocaat de hele avocado-industrie duurzamer te maken. Klinkt ook weer als een (te) gek idee, toch? Nou, hij is al aardig op weg, getuige dit filmpje. En hij weet het in zijn nieuwe praatje vast ook weer heel makkelijk te brengen; hopelijk vergaat het zijn nieuwe missie net zo simpel. Want duurzame avocado’s, daar lusten we wel pap van!
Beeld: The Avocado Show