YOIN excellent meeting places en Venue Marketing hebben hun tweede editie van het marketingonderzoek voor de hotel- en locatie-industrie gepresenteerd. Het onderzoek, gebaseerd op gegevens verzameld in mei en juni van 2023, biedt waardevolle inzichten en vergelijkingen met het vorige onderzoek in 2021 en potentiële kansen voor locatie-ondernemers.
Een belangrijke bevinding is dat marketingafdelingen van locaties steeds meer competenties intern ontwikkelen om activiteiten zelf uit te voeren. Dit laat zien dat zij investeren in een langetermijnvisie en doen dit met behulp van toekomstbestendige marketingteams. Het onderzoek toont aan dat deelname aan vakverenigingen, netwerken en kwaliteitsmerken toeneemt, wat wijst op een groeiende behoefte aan samenwerking en kennisdeling.
Hoewel kwaliteitsgarantie nog steeds van het grootste belang is voor locaties, is er een stijging te zien in het belang van onderscheidend vermogen, wat wijst op de groeiende behoefte om zowel uniek als kwalitatief te zijn. Duurzaamheid is en blijft ook een continu groeiend thema en is nu een integraal onderdeel van het merkbeleid voor bijna alle locaties. Benieuwd naar alle uitkomsten van het marketingonderzoek? Lees dan het hele rapport.