Venues

Claus is nieuw, verbeterd en ready for the future

Verjonging + verduurzaming = jouw voordeel

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

De gemiddelde eventmanager die al wat jaren meedraait heeft bij Claus (Party House) wel eens een event georganiseerd of op zijn minst een aanvraag gedaan. Inderdaad, deze “oudgediende” in het locatielandschap is bij velen bekend en hangt vol met herinneringen. Hoe zorgt Claus ervoor dat ze dat blijven doen, ook bij de nieuwe generatie?

Claus is – onder aanvoering van Rick en Jelrick Claus – helemaal klaar voor de toekomst.  Wij gingen met Jelrick in gesprek en voelden de energie er vanaf spatten!

Jelrick, wat een veranderingen de afgelopen tijd. Neem ons even mee, waar zijn jullie allemaal mee bezig geweest?

“Dat kan je wel zeggen. De grote verandering is uiteraard dat ik en mijn vader, Rick Claus, nu samen doorgaan als directie van Claus. Rick geeft al meer dan 45 jaar leiding aan Claus, waarvan een groot deel samen met zijn broer Leo. Deze volgende stap is natuurlijk geweldig voor mij persoonlijk. Rick en ik vertrouwen elkaar blindelings en hebben een gedegen en ambitieus plan voor de Claus Group, waaronder Claus Events valt, maar ook Claus Bowling, Barraca Rodizio Grill & Bar en ons hotel Courtyard by Marriott Amsterdam Airport met 260 kamers.”

“We hebben al een koerswijziging met Claus Events ingezet waarin we de focus verlegde van de particuliere markt naar de corporate events en meerdaagse congressen. Om dat nog meer tot uiting te brengen zijn we bezig Claus te re-stylen.”

Barraca-Lifestyle2018-001 claus - event - locatie - amsterdam - 1

Dat is een mooie kans en uitdaging. Hoe ervaar jij dat?

“Absoluut. Mijn vader [Rick Claus] heeft het stokje van de dagelijkse leiding aan mij overgedragen. Wij samen zijn de voltallige directie. Het zorgt ervoor dat we enorm snel kunnen schakelen. Daarnaast moet ik ook bekennen dat ik het een onwijs gaaf gevoel vind om samen met mijn vader te kunnen werken. Dat is natuurlijk een vrij unieke situatie en ik heb in de loop der jaren ontzettend veel geleerd van Rick, maar vergis je niet, hij ook van mij. Dat is ook wel het DNA en de kern wat een familiebedrijf zoals Claus moet ademen. De combinatie tussen jong en oud, lef en ervaring en het vertrouwen dat je in elkaar hebt.”

Waar zijn jullie nu allemaal mee bezig?

“We hebben afgelopen jaar de lijnen uitgezet door samen met Patrick van der Pijl de strategie vorm te gegeven. Patrick is dé goeroe op het gebied van strategie; ook bekend van de boeken van Business Models Inc. Daaruit volgde ’the five bold steps’ die we met het bedrijf op de korte- en middellange termijn willen voldoen. De eerste is de nieuwe merkpositionering Claus, Claus Events en Claus Group. Dit doen we met de specialisten van de Endeavour Group. Vervolgens gaan we het bedrijf verder digitaliseren, zodat we alle facetten van Claus beter gaan benutten en gestroomlijnder kunnen presenteren.”

“In de tussentijd zijn we ook bezig met ‘’harde’’ innovaties. De volledige nieuwe koel- en vriescellen en ons paradepaardje, “The Patio” is volledig gerestyled veelal met duurzame materialen en een minimum aan waste, terwijl we topnotch techniek in de zaal hebben. Volgend jaar zomer bouwen we een compleet nieuwe keuken. Dit alles heeft maar één doel: Claus is klaar voor de toekomstige wensen van zijn gasten.”

Claus - Team bijeenkomst met Rick en Jelrick Claus

Dat klinkt goed. Maak je deze keuzes alleen of met een team?

“Wij werken met een flexibele bedrijfscultuur en een sterk management. Natuurlijk neemt het management deel aan het beslissingsproces, zij zijn de specialisten en de aanjagers. Zij denken fris na en hebben bijvoorbeeld duurzaamheid hoog in het vaandel. Hierdoor kan men zelfs ook autonoom sturen en beslissingen nemen. Rick en ik dragen natuurlijk de eindverantwoording, maar zonder hen zijn wij nergens. Zij voelen óók die verantwoordelijkheid.”

Onderscheid jullie dat van andere locaties?

“Daar ben ik van overtuigd. Door het verkleinen van de directie en het versterken van het managementteam voel ik ook echt dat die energie doorsijpelt binnen de rest van de organisatie. Zij maken allemaal impact op onze bedrijfsprocessen. Het feit dat we een familiebedrijf zijn draagt daar ook aan bij. We hebben een focus op de lange termijn en de continuïteit, maar kunnen ook snel schakelen. Dat ervaar je dus ook als je bij ons een evenement organiseert.”

“De repeaters, de terugkerende opdrachtgevers zijn de basis van ons succes en dat kan alleen maar door weer te innoveren. Wij vragen dus niet: ‘Was het naar uw wensen’, maar wat kunnen we de volgende keer nog beter doen?”

Vergaderzaal - Claus Park Collection

Ik zie hier de slogan ‘Where the fun of business begins’ staan, hoe maakt Claus Events die zin waar?

Where the Fun of Business Begins, waar zal ik beginnen. Ten eerste, omdat het direct nieuwsgierigheid opwekt. Er staat: Claus Events is de plek waar plezier en zakendoen samenkomen. Het benadrukt dat we niet alleen een zakelijke omgeving bieden, maar er ook voor zorgen dat er plezier en ontspanning aanwezig is tijdens en rondom het zakendoen. Het heeft een positieve en optimistische toon, wat de merkidentiteit van Claus Events versterkt en belichaamt. Het geeft aan dat het bedrijf erop gericht is om mensen te laten genieten en het beste uit hun zakelijke activiteiten te halen. Het inspireert en motiveert zowel medewerkers als klanten om het beste van zichzelf te geven.”

Wat vind jij ‘het’ unieke aan het team en de werkwijze van Claus?

“We zijn allemaal jong van geest en willen ontzorgen. Vanaf de eerste informatieaanvraag duiken we de diepte in. Welke waardes wil je uitdragen? Welke boodschap moet bereikt worden? Onze account managers nemen je daar volledig in mee. Verder in het traject dragen we dat over aan de evenementen managers die zorgen dat alle medewerkers op de hoogte zijn van jouw evenement. Het is een totaalplaatje wat moet kloppen in onze ogen. Van de schoonmaak tot de keuken weten ze precies welke beleving je wilt organiseren en hoe zij daar aan kunnen bijdragen.”

Claus Park Collection - The Farmhouse

Voor die enkeling die Claus Events nog niet kent. Wat maakt Claus zo’n goede locatie voor evenementen? Wat kun je bij jullie wel, wat bij anderen niet zou kunnen?

“Wij bieden enorm veel mogelijkheden, los en als geheel. Als je een meerdaags event hebt, dan kunnen we je elke dag verrassen met nieuwe ruimtes, nieuwe cateringmogelijkheden en nieuwe activiteiten of avondprogramma’s.

We zien Haarlemmermeer als het economisch middelpunt van Nederland, met Schiphol om de hoek, inclusief gratis parkeren, volop mogelijkheden voor activiteiten en ook nog eens een groot hotel maakt het een zeer interessante locatie. Daarnaast is onze grootste kracht de medewerkers van Claus. Zij doen alles om opdrachtgevers en gasten te ontzorgen.”

Kunnen we in de komende jaren nog het één en ander verwachten?

“We zijn altijd bezig om ons product actueel en up-to-date te houden, dat is een on going process. Als je naar de historie van Claus kijkt zie je dat ook duidelijk. In 2025 staat een grote uitbreiding op de agenda. De komende jaren kunen jullie nog veel meer van ons verwachten, maar we hebben gemerkt hoe snel de wereld kan veranderen dus dat houd ik nog even voor me. Ik begin pas dus volg me maar.”

Beeld: Claus