Verleid je doelgroep met een minimagazine
Het event zit erop. Zowel online als fysiek op locatie was het een hit. Interessante sprekers, een boeiend programma, voldoende interactie – zelfs met de mensen thuis – en entertainment voor een goed gevoel. Op dit moment zit iedereen in de ‘UP’; enthousiast over het merk, de missie, de collega’s… Een ideaal startpunt om de sneeuwbal te gaan laten rollen, maar hoe? Door een minimagazine uit te delen!
Wat is een minimagazine?
Een minimagazine is wat het zegt dat het is; een kort en krachtig tijdschrift dat informeert, inspireert en vermaakt. In dit fysieke en/of digitale magazine kun je alle relevante output van het event én je bedrijfsdoelen op een inspirerende manier presenteren. Deze productie biedt de kans om jouw merk nog eens extra als merk te profileren. Het heet overigens niet voor niets een minimagazine: houd het kort, want de (digitale) aandachtsspanne is net zo kort.
Wat zijn de voordelen van een minimagazine?
-
- Voor de lezers is het minimagazine interessant omdat het de belangrijkste lessen en de meest inspirerende inzichten van het evenement nog eens samenvat.
- Dat is handig voor de mensen die aanwezig waren, maar ook voor de thuisblijvers. Een motivator dus om volgende keer wél te komen!
- Je kunt in deze vorm net wat meer gevoel en informatie kwijt dan op een landingspagina of in een nieuwsbrief.
- Een digitaal minimagazine kan diverse media bevatten. Niet alleen tekst en fotografie, maar ook video, illustratie of animatie en bijvoorbeeld een podcast! Zo kun je je boodschap op verschillende manieren overbrengen bij je doelgroep, passend bij zijn of haar mediavoorkeur.
- Het is een mooie, compacte en praktische uiting die lezers trots maakt op het merk.
- De digitale variant kan door die trotse lezers makkelijk doorgestuurd worden en kan zo eenvoudig voor een sneeuwbaleffect zorgen.
- Door in een minimagazine – tussen de regels door – uiteen te zetten wat je als organisatie wilt bereiken, landt deze visie en missie op een prikkelende manier tussen de oren van de lezer. Verstuur je het magazine kort na het event, dan kun je meeliften op het positieve gevoel dat de bezoekers hebben bij je merk.
- Breng je (ook) een digitale editie uit, dan kan je doelgroep direct doorklikken naar relevante webpagina’s, bijvoorbeeld waarop jij je diensten aanbiedt.
- In een digitaal magazine – ook wel een digizine genoemd – is alles meetbaar en kliks volgbaar. Het is dus een potentiële leadgenerator!
- Een digitaal magazine kan actueler zijn, omdat je last-minute nog een nieuwtje kunt toevoegen voor publicatie online.
Hoe vaak geef je een minimagazine uit?
Je kunt eenmalig een minimagazine uitgeven naar aanleiding van een event (zoals deze van Kelvion waarvan ik de tekst verzorgde). Natuurlijk kun je ook periodiek jezelf onder de aandacht brengen van je klanten, medewerkers of andere stakeholders. Daarvoor kun je de tijdens het event gecreëerde content ‘in stukjes knippen’ en – gedurende bijvoorbeeld een jaar – in porties delen met je achterban. Per minimagazine kun je dan een bepaald onderwerp groter maken. Een speech van een spreker tijdens je event vul je aan met relevante achtergrondkennis, een extra interview en productinformatie.
Waar moet je op letten bij het maken van een minimagazine?
- Houd het kort; iedereen is druk en de digitale aandachtsspanne is niet lang, tenzij hetgeen je aanbiedt heel relevant is – zoals dit artikel
- Maak het relevant. Zorg dat alle content die iemand leest, bekijkt of beluistert van meerwaarde is voor de ontvanger. Hij moet er iets van leren, geïnspireerd door raken én vermaakt worden.
- Denk groter dan je eigen merk of bedrijf. Produceer je koelsystemen? Maak dan een mooi achtergrondverhaal over klimaatverandering, in plaats van alleen de techniek in te duiken.
- Je wilt je lezer verleiden, zorg dus voor een aantrekkelijke teksten én vormgeving. Een magazine is geen verzameling van notulen met een paar foto’s in een als PDF opgeslagen Word-document! Minimaal de helft van je magazine bestaat uit beeld!
- Zorg dat het minimagazine past in je contentstrategie. Dus geen losse flodder, maar een weloverwogen middel om je doel te bereiken.
• Tip: Mooi gratis beeldmateriaal vind je bijvoorbeeld op Pexels.com of Pixababy. Kies trouwens niet alleen maar stockbeelden, want daarmee daalt de aantrekkelijkheid en geloofwaardigheid van je minimagazine. Huur een goede fotograaf in, die verdient zichzelf terug!
Wat staat er in een minimagazine?
Denk aan:
- Inhoudsopgave
- Column / inleiding van de CEO(magazine duiden, welkom heten: verbinding!)
- Achtergrondverhaal(kan verslag van keynote speaker zijn)
- Interview(kunnen learnings van andere spreker zijn)
- Vraag – antwoord(weergave van de vragen uit het publiek)
- Poll(visuele weergave van de poll die je tijdens je online event hield)
- Kort nieuws(wat moet men echt weten over jouw bedrijf?)
- Productinformatie(kan in de vorm van een advertentie)
- Recept(mocht je gekookt hebben met je (online) gasten of bv. bedrijfscocktail)
- Colofon(met contactgegevens van je bedrijf!)
• Tip 1: Pak vooral tijdschriften erbij die jou inspireren en kopieer daaruit de formats of rubrieken die jou aanspreken.
• Tip 2: Zorg voor een goede mix van zakelijke, bedrijfsgerelateerde content en vermakelijke content; de zogenoemde ‘editorial mix’. Niemand zit te wachten op puur een reclamepraatje vanuit het bedrijf (behalve de CEO dan;).
Wanneer begin ik met het maken van een minimagazine?
Als je wilt meeliften op de UP-energie net na een event, dan moet je magazine al bijna klaar zijn als de bezoekers het pand of digitale platform verlaten. Dat kan doordat je al van tevoren weet wat er tijdens een event gedaan en gedeeld gaat worden. Maak notities tijdens het voorgesprek met belangrijke sprekers of interview ze uitgebreid van tevoren. Als de look & feel, de inhoudsopgave en de vormgeving al staat, dan is de content na afloop van het event zo ingevuld.
Welke tools kan ik gebruiken om een minimagazine te maken?
Kies eerst of je een digital only magazine wilt maken, het tijdschrift wilt drukken of optimaal van beide werelden wilt profiteren. Professionele designers werken met InDesign, maar wil je zelf aan de slag dan kun je beter beginnen met Canva. Je kunt hiermee gratis een magazine van dertig pagina’s maken. Heb je daar niet genoeg aan, download dan verschillende pdf-bestanden (1 tot 30 pagina’s, 31 tot 60 pagina’s etc,), ga naar PDF Merge en voeg daar de bestanden samen.
Uiteraard kun je ook ‘gewoon’ een PDF opmaken en die publiceren met diensten zoals ISSUU die door de bladerweergave meer dynamiek in je publicatie kunnen brengen.
Er zijn ook professionele tools die optimaliseren voor mobiel gebruik (iets waar je niet meer omheen kunt tegenwoordig), denk aan LucidPress, Flipsnack en WP-magazines. Maak je hier gebruik van, dan zit je wel vast aan een maandelijks abonnement – wat niet interessant is als dit niet je nieuwe manier van ‘nieuwsbrieven verzenden’ wordt.
Denk je aan een kleine oplage in print, dan kun je bijvoorbeeld bij Jilster of de Fotofabriek terecht. Voor grotere oplages zijn drukkers als Drukwerkdeal en PeterPrint interessanter.
Hoe deel je een minimagazine?
Je kunt een minimagazine periodiek versturen als vervanger van je nieuwsbrief of bij eenmalige uitgave opnemen als item in je nieuwsbrief. Omdat het zo’n waardevolle productie is, is een aparte mailing op z’n plek. Ook breng je het natuurlijk onder de aandacht via al je andere kanalen, zoals website, sociale media en intranet.
De belangrijkste tip heb ik voor het laatst bewaard: maak een magazine waar je lezer blij van wordt en een ‘wauw’ ontlokt. Dan gaat die sneeuwbal echt vanzelf rollen, pas maar op!