Toekomst verkennen voor beginners

De toekomst is onzeker. Eigenlijk geldt dat altijd, maar in tijden van het coronavirus blijkt dat het moeilijk te voorspellen is hoe morgen eruit ziet. Dit kan verlammend werken, want wat moet je nu doen als je niet weet wat morgen brengt? De toekomst voorspellen kan niet, maar de toekomst verkennen kan wel! Door bepaalde technieken toe te passen is het mogelijk om een beeld te vormen van de wereld van morgen en te komen tot een ‘ideaal beeld’.

Dit gewenste beeld kan je helpen bepalen welke stappen je als eventmanager, afdeling of organisatie kan zetten om zelf actie te ondernemen. Deze methode wordt ‘scenario schetsen’ genoemd en wordt door vele strategische en adviesbureaus ingezet in roerige tijden. Op deze manier kun je routes verkennen die je kan bewandelen.

Waarom is dit belangrijk voor de eventbranche?

De eventbranche is erg reactief. Dat houdt in dat ontwikkelingen en trends invloed hebben op de branche. Duurzaamheid, diversiteit, COVID-19; het zijn allemaal ontwikkelingen die direct invloed hebben. Als je verkent hoe deze ontwikkelingen jou en je klant gaan beïnvloeden, loop je voor op de rest. Je laat zien dat je vooruitkijkt en proactief werkt.

De toekomst verkennen in vier stappen

Om een wereldbeeld van morgen te creëren, loop je deze vier verschillende stappen door:

Stap 1: welke ontwikkelingen & trends zie je nu om je heen?

Er gebeurt veel in wereld. Welke ontwikkelingen zie je om je heen die jouw leven beïnvloeden? Denk bijvoorbeeld aan thema’s als COVID-19, individualisering, circulaire economie, digitalisering, enzovoorts. Kijk breed en laat je inspireren door trendblogs (bijvoorbeeld Thaesis) en trendnieuws. Je kunt nooit alle trends in kaart brengen, maar het is goed om heel wat verschillende ontwikkelingen te bekijken. Verdiep je en laat je verrassen. Weet je niet hoe je ontwikkelingen het beste kan signaleren? Maak dan gebruik van de STEEP-methode als leidraad.

Stap 2: welke trends zijn relevant voor jouw organisatie of event?

We weten nu wat er in de wereld om je heen speelt, maar welke ontwikkelingen hebben impact op jouw event? Als je bijvoorbeeld veel internationale conferenties organiseert, is vliegschaamte een ontwikkeling die veel gevolgen kan hebben voor jouw werk, evenals het coronavirus en digitalisering. Kies vier ontwikkelingen die jouw werk het meest beïnvloeden: dit worden jouw vier impactfactoren.

Stap 3: Combineer trends en creëer toekomstbeelden

Je hebt je vier impactfactoren bepaalt: de ontwikkelingen die het meest van invloed gaan zijn op jouw werk. Nu is het zaak om te kijken welke gevolgen deze impactfactoren kunnen hebben. De impact is de oorzaak die een gevolg heeft die jouw werk beïnvloed. Een goed voorbeeld hiervan is vliegschaamte. Het gevolg hiervan is dat mensen minder bereid zijn om te vliegen. Van de impactfactor COVID-19 is een gevolg dat online bijeenkomen een vlucht heeft genomen.

Tijd om te tekenen. We gaan 4 werelden creëren zoals in deze afbeelding. Elke as is een impact en aan beide kanten zet je de extreme gevolgen van die impact.

Voor de impactfactor vliegschaamte is bijvoorbeeld het ene extreme gevolg: niemand vliegt meer. Aan de andere kant van de as plaats je het extreem andere gevolg: iedereen kan alleen nog maar vliegen. Voor COVID-19 geldt dan bijvoorbeeld: events zijn allemaal online met aan de andere kant alles is live.

Uiteindelijk ontstaan er in de vlakken vier werelden. Een wereld waarin iedereen alleen kan alleen vliegen en alles online gebeurt. Een wereld waar iedereen alleen kan vliegen en alles is live. Enzovoorts.

Beschrijf aan de hand van deze kenmerken de vier werelden. Hoe ziet jouw werk eruit in die wereld? Ook al zijn de extremen… extreem. Door de werelden te schetsen met deze extreme gevolgen, krijg je een goed beeld van hoe je wereld eruit komt te zien. Daar zitten gekke dingen in, maar vooral ook concrete, handige elementen die je kunnen inspireren. Wil je veel impactfactoren behandelen: maak meerdere assen en ga los!

Stap 4: Kies je ideale wereldbeeld en bepaal welke stappen je kan zetten om er te komen

Klaar met je inleven in de werelden van morgen? Kies dan de wereld die je het meest aanspreekt. De wereld die je wil bereiken Als je dit ideaalbeeld hebt bepaald, kan je kijken welke stappen je moet zetten om in die wereld te belanden. Want ook al is de toekomst niet maakbaar, je kan wel stappen zetten om in een wereld te komen die meer bij jou en je organisatie past.

Geniet van het verkennen en leg de puzzel met collega’s of je klant. Je zal zien dat het nieuwe inzichten en positiviteit brengt. Meer informatie of maatwerk nodig, aarzel niet en neem contact op met Random Creatives!