Een evenement voor diversiteit en inclusie: Waar houd je rekening mee?

Een evenement organiseren is gemakkelijk. Rekening houden met een evenement met diversiteit en inclusie? Heel eerlijk; dat is niet zo vanzelfsprekend als dat we zouden willen. Met onderstaande onderdelen help ik je graag op weg!

Eigen team

Een inclusief evenement begint bij je eigen team. Het is daarom belangrijk dat we actief ons best doen om andere doelgroepen bij de evenementenindustrie te betrekken, niet alleen als bezoeker, maar juist als medewerker. Het is ook belangrijk dat je personeel rondom een evenement de diversiteit van je omgeving representeert aan de hand van de 4 P’s, dit wordt uitgelegd in de Code Diversiteit & Inclusie:

  • Programma
  • Publiek
  • Personeel
  • Partners

Als je graag nieuwe mensen wilt aannemen, kun je bijvoorbeeld ervoor kiezen om je sollicitatiegesprek helemaal over te slaan en te starten met een Open Hiring. Een vooroordeel hiervan is wel dat je minder kans krijgt. Zie je dat sollicitanten geen diverse groep representeren? Dan kan het helpen om buiten je eigen netwerk te stappen om je vacature te delen. Zo bereikt je vacature een breder publiek – dat is gunstig voor jou én de sollicitanten. Colourful People is zo’n platform waar je onder andere vacatures kunt delen. Door het brede en diverse netwerk van de organisatie weet je zeker dat je vacature de juiste kandidaten bereikt.

Ben je benieuwd hoe je organisatie er nu voorstaat? Code Diversiteit & Inclusie biedt een gratis Scan aan. Na het invullen van vragen krijg je op basis van de 4 P’s te zien hoever je bent, en wat je nog meer kunt doen.

green events diversiteit en inclusie

Communicatie en marketing

Hierboven omschreef ik al dat je naar de diversiteit van je eigen team kunt kijken. Dat helpt ook bij je communicatie- en marketingplan: een team dat een afspiegeling van de maatschappij is kan vanuit verschillende invalshoeken meedenken. De kans dat je een brede doelgroep aanspreekt is dan des te groter. Als je daar nog niet bent met je eigen team zijn er gelukkig andere manieren om hetzelfde doel te bereiken. Je kunt je marketingtechniek bijvoorbeeld toetsen bij verschillende doelgroepen voordat je daarmee naar buiten treedt.

Als je in je communicatiemiddelen niet (alleen) homogene groepen wilt aantrekken, is het belangrijk dat je een blik werpt op de woorden die je gebruikt. Is dat wel inclusief? Mounir Samuel schreef in opdracht van Code Diversiteit & Inclusie de handreiking ‘Waarden voor een Nieuwe Taal’. Naast een theoretische onderbouwing van het belang van taal, staan er ook concrete voorbeelden in die je als organisator direct over kunt nemen. Zo zorg je ervoor dat de woorden die je gebruikt impact hebben.

Code-diversiteit-inclusie-communicatie

Toegankelijkheid

Wist je dat er in Nederland ruim twee miljoen mensen leven met een handicap? Men denkt vaak dat de overheid het allemaal wel regelt voor deze doelgroep, maar helaas is dit niet het geval. Op wat medische quick-fixes en basishulpmiddelen na, moeten zij het vooral zelf uitzoeken. Terwijl de impact op het leven groot is. Hierdoor verliezen mensen met een handicap veel meer levenskwaliteit dan nodig.

Voor bezoekers met een functionele beperking brengt het bezoeken van een evenement een hoop met zich mee. Zo vertelde Robbe van Bogaert tijdens ons webinar ‘Op weg naar een inclusieve evenementenindustrie’ dat veel festivals niet duidelijk communiceren over de mogelijkheden voor mensen met een zichtbare of onzichtbare beperking. Dat maakt voorbereiding voor deze groep lastig, terwijl dat juist zo essentieel is.

Zorg er als organisator dus voor dat je op je website (of andere kanalen) duidelijk aangeeft wat je aanbiedt. Het IDFA heeft bijvoorbeeld een aparte pagina op de website waar alle informatie gebundeld wordt. Handig en overzichtelijk voor bezoekers. In een interview met Jasminka Beganovic (Creative Producer en Fundraiser bij het IDFA) vertelt ze dat ze ook samenwerken met verschillende partijen, ieder met een eigen achterban. Dat zorgt ervoor dat verschillende doelgroepen worden vertegenwoordigd, en dat er thema’s worden aangedragen waar je als organisator misschien niet aan zou denken.

Weet je niet waar je moet beginnen? Om je op weg te helpen hebben Coalitie voor Inclusie een routekaart ontwikkeld voor toegankelijke festivals. De routekaart is gratis te downloaden en beschrijft verschillende faciliteiten waar je als organisator rekening mee kunt houden.

Code-diversiteit-inclusie-toegankelijkheid

Succes met het organiseren van een evenement met meer diversiteit en inclusie. We zijn benieuwd wat de toekomst in onze branche hierin gaat brengen.