De kracht van muziek op een evenement

De meeste mensen zijn zich volledig bewust van de impact van muziek, zeker in de eventindustrie. Van achtergrond- en showmuziek tot enkele muzikale aanwijzingen en leaders: muziek is overal. Melodieën en ritmes bestaan al sinds het begin van de mensheid en niets wijst erop dat het ooit zal stoppen met ons te ontroeren, inspireren en motiveren. Deze kunst is geëvolueerd tot een fundamenteel onderdeel van het menselijk leven met talloze smaken en mogelijkheden. Tegelijkertijd is ons brein geëvolueerd om muziek te zien als de universele taal die we allemaal spreken. Ik durf zonder twijfel te stellen dat muziek het krachtigste instrument is dat wij als showmakers bezitten.

Krachtig en veelomvattend. Het zou dan ook onrealistisch zijn om alle kennis in dit ene artikel te willen vertalen. Er zijn echter een aantal basisprincipes die elke event professional naar mijn mening in zijn arsenaal kan gebruiken. Daarom deel ik graag een aantal algemene inzichten met je, zodat jij die ene gevoelige snaar kan raken bij je publiek.

1-Meisje-met-piano-1536x1024

To customise or not to customise, that’s the question

Wanneer we bij Plugged Live Shows beginnen aan een show, is één van de eerste vragen die wij stellen: gebruiken we bestaande muziek of beginnen we from scratch? Ieder heeft zijn eigen voor- en nadelen. Het allerbelangrijkste is dat de muziek die je gebruikt voor je show of presentatie de boodschap draagt van dat onderdeel. Of het nu gaat om een ​​symfonie die een mooie theatershow ondersteunt, een pakkende melodie voor een bedrijfsevenement of zelfs de achtergrondmuziek tijdens een toespraak: het moet een verlengstuk zijn van het verhaal dat je wilt vertellen.

Misschien herinner je je de overwinningstoespraak van Obama op de verkiezingsavond van 2008. Hij, of liever zijn verkiezingsteam, koos het muzikale thema van de film ‘Remember the Titans’ om zijn toespraak te begeleiden. Het nummer bracht de miljoenen luisteraars terug naar dat euforische gevoel van de film, waarbij het underdog Afro-Amerikaanse Rugby team hun wedstrijd won en daarmee de strijd tegen racisme. Een perfecte emotionele match. Bij de meeste bedrijfsevenementen versterkt muziek de emotionele impact van je verhaal, maar is meestal niet het verhaal op zich.

Met het gebruik van bestaande muziek kan je dus inspelen op de herkenbaarheid én een extra emotionele laag toevoegen aan je show. Met ‘Remember the Titans’ overwon Obama in zijn speech meer dan alleen de verkiezing.

2-Bladmuziek-1536x864

De oneindige hoeveelheid opties van bestaande muziek maakt het ook ongelooflijk moeilijk om de perfecte match te vinden. Met bestaande muziek ben je ook gelijk aan beperkingen gebonden. Kent iedereen uit je publiek het originele werk? Kloppen de opbouw en de climax wel met de show die je wilt maken? Komt het originele verhaal wel precies overeen met jouw eigen boodschap? Tenzij je de show creëert gebaseerd op de muziek, wordt je een of andere manier vaak gedwongen je verhaal aan te passen. In het ergste geval wordt jouw eigen boodschap zelfs overschaduwd door het originele werk. Als de lang-termijn herkenbaarheid je tegenwerkt, is custom-made muziek de betere keuze.

Je ontwijkt een heleboel vraagtekens wanneer je begint met een emotionele schone lei. Aangezien je publiek het nog nooit eerder heeft gehoord, worden er geen eerdere meningen, herinneringen of ervaringen in verband gebracht met wat jij probeert neer te zetten. Dit is een enorm voordeel is als je een divers publiek hetzelfde gevoel wilt geven.

3-studio-1536x1024

Daarom vind ik dat de creatie en keuze van de muziek een geïntegreerd moet zijn in het creatieproces. Op deze manier kan je tijd besparen, je boodschap kracht bijzetten en de samenhang van het gehele evenement waarborgen. Dus, naar mijn bescheiden mening… Een componist of muzikant in je creatieve team hebben, is niet alleen een voordeel: het is een absolute noodzaak.

Een paar tips

Of je uiteindelijk gaat voor een bestaand stuk of het op maat laat componeren: het muzikale verloop van je evenement bepalen vereist expertise, ervaring en intuïtie in overvloed. Naast de voor de hand liggende verschillen tussen bijvoorbeeld bedrijfsevenementen, dinnershows of theatervoorstellingen vind ik de volgende twee aspecten het belangrijkst.

4-Vrouw-met-viool-1536x1023

1. Muziek als verteller

Zoals bij elk verhaal, in geschreven, gesproken of andere vorm, is de verhaallijn heilig. Geef daarom nooit te snel te veel weg. Dit is waar motieven en variaties op het muzikale hoofdthema in het spel komen. Om het publiek geboeid te houden zorg je ervoor dat de muziek steeds meer spanning opvoert. Gebruik de variaties van je hoofdthema en je motieven om het verhaal te ondersteunen, maar bewaar de meest epische versie van je thema voor de grote finale.

2. Onbewustzijn

Wat muziek zo sterk maakt bij het uitdragen van je boodschap, is dat het niet alleen op je bewustzijn inwerkt, maar ook op de fysieke toestand van je publiek. Diverse muzikale combinaties zorgen ervoor dat de hersenen endorfines en dopamine produceren (naast een boel andere chemicaliën). Gebruik dit om met je publiek te spelen. Laat ze vreugde, verdriet of zelfs woede voelen. Verras ze en laat ze zich verwonderen. Neem ze mee op een achtbaanrit van emoties voordat je de show afsluit met een onvoorstelbare climax. In veel opzichten is het alsof je een perfecte maaltijd kookt. Gebruik de juiste hoeveelheid van bepaalde ingrediënten op het juiste moment om tot het ideale eindproduct te komen.

Spelen met het menselijk brein

Zoals al eerder benoemt, ons brein is geëvolueerd om belachelijk opmerkzaam te zijn voor muziek of welke audio we dan ook waarnemen. Dit geeft ons veel manieren om de ons publiek te misleiden en begeleiden. Ik sluit graag af met een aantal van mijn favorieten.

5-Hersenscan

1. Permanente verbindingen

Het menselijk brein koppelt muziek aan ervaringen en creëert zo krachtige en blijvende herinneringen. Gebruik dit in je voordeel! Zorg ervoor dat je de muziek van jouw show in de nasleep gebruikt. Dit zal je publiek meteen terugblazen naar de eerste ervaring, aangezien hun hersenen beginnen met het produceren van endorfines, dopamine of oxytocine die je eerder al hebt opgewekt. Je kan ook voorafgaand aan je show een emotionele en/of fysieke situatie creëren, waar tijdens de show slechts in muziek naar terug wordt gegrepen. Je publiek zal het misschien niet merken, maar hun lichaam zal automatisch worden teruggebracht naar de situatie ervoor.

6-Silhouet-drumstick-1536x864

2. Abstractie en verbeelding

Een deel van wat ons menselijk maakt, is het vermogen tot abstract denken. We kunnen ons voorstellen dat we naar de sterren vliegen met vleugels die niet bestaan, en daarmee komen wij tot vernieuwing. De kracht van verbeelding in relatie tot muziek is misschien wel de meest krachtige manier waarop muziek kan worden gebruikt. Omdat muziek fundamenteel abstract is, heeft het een grote invloed op onze emoties, verwachtingen en immersie. Het gedreun van lage trommels kan bijvoorbeeld worden geïnterpreteerd als het gerommel van de donder of een algeheel dreigend “iets” dat nog moet komen.

3. Transport

Ten slotte, muziek kan je gebruiken als een middel van transport. Een poort naar het onderbewustzijn, naar een andere plaats of zelfs een andere tijd. Ik begrijp dat dit nogal abstract klinkt, maar ik denk niet dat er iets beters is om ons uit het “hier en nu” te krijgen dan muziek. En het werkt zelfs op verschillende niveau’s. Bij Plugged Live Shows hebben bij bijvoorbeeld een dinnershow gecreëerd ter ere van een multiculturele samenwerking. In het gecomponeerde hoofdthema kwamen twee traditionele instrumenten, één van elke cultuur, samen tot een harmonie. De mooie en bemoedigende klanken liepen naadloos in elkaar over, waarbij ook de twee werelden van het publiek subtiel met elkaar werden verbonden.

7-Kerk-trompet-1536x864

Al met al, muziek biedt ons als event professionals en showmakers ongelooflijk veel mogelijkheden. Het is ook een uitgebreide discipline, die uiterste aandacht vereist. Dit maakt een componist essentieel in je creatieve team. Ik hoop dat mijn tips je zullen helpen bij je volgende evenement en dat je publiek wordt meegenomen door je muziek. Als we dit goed gebruiken en de juiste snaar raken, dan zal ons publiek onze boodschap jarenlang met zich meedragen. Dat is toch het beste wat je kunt wensen?