Vrachttransport is vaak de belangrijkste oorzaak van uitstoot bij standbouwers. Daar komt bij dat binnenstedelijke locaties binnen enkele jaren niet meer zijn te beleveren met dieseltransport. Dus zoeken bedrijven naar duurzamere alternatieven.
A-Booth, een standbouwbedrijf dat is gespecialiseerd in modulaire systemen voor o.a. beurzen, werkt al tijden samen met Vels Transport voor het transport naar hun opdrachtgevers. Afgelopen week hebben zij de eerste elektrische rit achter de rug en dat smaakt naar meer. “Wij hebben de doelstelling om in 2026 onze CO2-uitstoot met 50% te verminderen en in 2030 tot nul terug te brengen”, aldus Chris van Dam, directielid bij A-Booth.
“Om de vrachtwagen optimaal in te kunnen zetten zou het enorm helpen als de chauffeur op locatie kunt snelladen. Zolang dat niet het geval is zul je wel moeten nadenken over je bereik en je laadpunten. ’s Nachts aan de zaak duurt het 8 uur om volledig te laden. Bij een snellader kunnen we 80% opladen in een uur”. Helaas is de aanschafprijs van een elektrische vrachtwagen nog twee keer zo duur als een diesel vrachtwagen. De overheid heeft een beperkte subsidie beschikbaar gesteld, dus A-Booth hoopt daarvoor ingeloot te worden zodat ze nog sneller kunnen verduurzamen.