branchenieuws

Nudging kan doorlooptijden bij evenementen verkorten

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Evenement Ideeën - event inspiration - Boards

Het gebruik van nudges bij evenementen helpt om doorlooptijden bij het ticketscan-, visitatie- en barproces te verkorten. Dat blijkt uit onderzoeken van Logistics Community Brabant (LCB) tijdens acht evenementen.

LCB verrichtte het onderzoek in het kader van de derde fase van Fieldlab Evenementen, waarin onderzoek gericht op het bevorderen van efficiency bij evenementen, zowel ten tijde van een pandemie als onder normale omstandigheden, plaats vindt. Een ‘nudge’ is een kleine ingreep die het gedrag van mensen op een voorspelbare manier verandert, zonder dwang of economische prikkel. Het is als een zacht duwtje in de rug.

In totaal zijn 15.725 metingen uitgevoerd bij 8 evenementen door een team van 22 onderzoekers. Er zijn verschillende vormen van nudging uitgetest. Eén vorm is een informatieve boodschap over gewenst gedrag door middel van pictogrammen, de andere is een animatie die de gevolgen van gewenst en ongewenst gedrag toont. Bij de bar is geprobeerd non-verbale communicatie te stimuleren door middel van een visual. Het onderzoek toont aan dat ‘nudgen’ de efficiency van evenementenprocessen kan verbeteren. Het volledige rapport naar aanleiding van de onderzoeken is te vinden op het COVID Kenniscentrum voor Evenementen.