Na zijn rol als corporate commercieel leider bij Philips en Nike besloot Wouter het roer om te gooien en te ondernemen. Hij is oprichter en CEO van Yoghurt Barn (YB). Hij is werkzaam op het gebied van voedsel, duurzaamheid en ondernemerschap. In zijn sessies pleit hij voor systeemverandering door wetgeving en bedrijfsstrategie te verbinden met praktische acties voor ecologisch en economisch succes. Hij biedt ook workshops aan over ESG en CSRD.
Wouter als spreker
In zijn interactieve verhaal houdt Wouter je een spiegel voor en laat hij zien hoe je als individu, ondernemer of medewerker zelf kunt beginnen met gedragsverandering. Dit leidt tot bewustwording en uiteindelijk de noodzakelijke systeemverandering. YB is inmiddels een coöperatie met 900 mede-eigenaren die Wouters missie delen: de wereld hap voor hap beter maken voor toekomstige generaties. Met het motto “Good food, great impact” vertelt hij een persoonlijk, puur en inspirerend verhaal dat aanzet tot nadenken.
B Corp-certificering
YB is de eerste klimaatpositieve horeca-onderneming in Nederland met B Corp-certificering en heeft daarmee een koploperspositie in de duurzame foodservice markt. Wouters doel is om van YB tegen 2025 de category leader te maken in plantaardige maaltijden voor heel West-Europa. Een reis vol uitdagingen die hij deelt tijdens zijn lezingen, van ondernemingssuccessen tot het overwinnen van tegenslagen, zoals een faillissement. In zijn ESG-workshops biedt Wouter praktische handvatten aan foodbedrijven om beleid te ontwikkelen rond duurzaamheidsnormen zoals CSRD, ESG, GHG en Green Claims. Met concrete voorbeelden en interactieve casussen helpt hij bedrijven strategieën te ontwikkelen die aansluiten bij de nieuwste EU-regels en marktontwikkelingen.
Systeemverandering
Wouters missie gaat verder dan duurzaam ondernemerschap; hij streeft naar systeemverandering door wetgeving en bedrijfsstrategie te koppelen aan tastbare acties. Hij pleit voor het verminderen van de ecologische voetafdruk en het vergroten van de positieve impact, de ‘handprint’, door duurzaamheidsinitiatieven transparant te delen. Voor Wouter is duurzaamheid geen kwestie van concurrentie, maar van samenwerking. Hij adviseert de gehele foodmarkt, van supermarkten tot tech-leveranciers, over doelen en strategieën die aansluiten bij hun ambities.
Kenmerken
- Ondernemer
- Klimaatstrateeg
- Duurzaamheid