Medewerkers en collega’s als spreker op jouw volgende event?

Combineer passie met praktijk en maak het professioneel!

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Eigen-medewerker-als-spreker-inzetten-STI-2

Met het oog op jullie volgende relatie-event, kennissessie of congrestival, denk je ongetwijfeld al na over wie je straks op het podium zet. Welke sprekers snappen en voegen wat toe aan de inhoud, wie shined voor een volle zaal en wie kan de praktijk van dagelijkse werkzaamheden omzetten in een inspirerende presentatie? Voor uiteenlopende corporate events voor partners, relaties of eigen personeel, kent de nationale en internationale eventbranche een groot gezelschap sterke sprekers.

Maar wat als wij je vertellen dat die hands on, pragmatische, charismatische en toegankelijke spreker dichterbij is dan je denkt?

Wij hebben het over niemand minder dan je eigen personeel of collega’s. Professionals die dagelijks bezig zijn met de inhoud van het werk. Ze snappen de toepasbaarheid en toegevoegde waarde van je service of product en werken direct samen met het publiek: hun collega’s en klanten. Zij begrijpen de behoeftes en bottlenecks. Zij zijn je ambassadeurs. Zij hebben écht wat te vertellen!

Eigen mensen voor een next level event en organisatie

Investeren in het trainen van deze mensen tot goede spreker en hen helpen bij het inhoudelijk en visueel vormgeven van hun verhaal, betekent een investering in het succes van je event. Door eigen mensen op het podium te plaatsen, vergroot je je relevantie. Voor collega’s en klanten. Janneke Boumans van Speak to Inspire (STI) bevestigt dit: “We zien het steeds meer: bedrijven die niet meer kiezen voor externe sprekers, maar voor verhalen van hun eigen mensen. Je laat als bedrijf daarmee veel meer van jezelf zien en het geeft je publiek een gevoel van nabijheid, herkenning en verbondenheid!”. Nick Schoemaker, trainer en dagvoorzitter bij het Nederlands Debat Instituut (NDI), vult aan: “Waarom duizenden euro’s betalen voor een externe spreker als je gepassioneerde professionals hebben die praktijk naar het podium brengen, door middel van echte voorbeelden en bedrijfscases?!”

Eigen medewerker als spreker inzetten ndi 2

Ontwikkel talent en leidt ze op

Als je het doet, doe het dan goed! Kwaliteit op vorm en inhoud is alles als het gaat om een inhoudelijk (kennis)event. Je wilt niet dat je personeel schraal afsteekt bij eventuele gerenommeerde sprekers die ook ten tonele verschijnen, maar juist dat ze zich prettig, sterk en krachtig voelen! Om die kwaliteit zo hoog mogelijk te krijgen, kun je samenwerken met gespecialiseerde en gerenommeerde partijen zoals STI of NDI. Beiden zorgen ervoor dat straks het plaatje en praatje van de spreker echt klopt.

Voor STI betekent dat aandacht voor de drie belangrijkste pijlers: Wat wil je overbrengen en welk verhaal past daarbij? Wat is jouw persoonlijke stijl en hoe maak je verbinding met je publiek? En hoe ga je om met stress en negatieve gedachten die vrijuit spreken in de weg staan?

Zo simpel kan een goede presentatie zijn – een paar tips!

Janneke: ““Het begint met een goede voorbereiding: wat vind ik belangrijk of tof om te delen en wie is mijn publiek. Dan je presentatie bouwen en inkleuren met persoonlijke anekdotes, argumenten en misschien ook interactiemomenten. Maar hoe mooi je verhaal ook is, het komt alleen over als je het weet te brengen. Vaak gooien spanningen roet in het eten. In trainingen, zowel in groepsverband of juist één-op-één, helpen we om daarmee om te gaan. Een goede spreker neemt de leiding; we zoeken naar de manier die bij jou past.” Stil blijven staan op één plek. Een persoonlijke anekdote om mee te openen. Je kernboodschap herhalen. Het zijn simpele tips, maar zo simpel kan het verbeteren van een presentatie al zijn.

Eigen medewerker als spreker inzetten NDI

Naast en achter de medewerker staan

Nick legt uit dat het ook kan door een medewerker niet (alleen) vooraf te begeleiden, maar ook live on stage. “Door hen mee te nemen in een werkvorm die past bij hun verhaal, helpen we sprekers nog beter uit de verf te komen. Om de kernboodschap over te brengen hoef je er niet perse alleen te staan, soms helpt het om te werken met interviewsettings, een collegetour-achtige aanpak of een andere, meer interactieve benadering. Het is een prettig gevoel als je weet dat er iemand naast je staat die de vragen stelt.” Of je nu gaat voor individuele training of live begeleiding: een werknemer voelt zich sterk op het podium en weet het verhaal krachtig over te brengen.

Succes voor het bedrijf, winst voor je personeel

Je eigen mensen inzetten is absoluut een win-win(-win). Niet alleen omdat je (voordelig) een spreker hebt die als geen ander weet waar het om draait. Nick: “Het is een enorme eer als jij uit honderden mensen gekozen wordt als expert. Door je eigen mensen dat podium te bieden, creëer je een natuurlijke vorm van ambassadeursschap!” Voor de nieuwbakken spreker betekent het traject een enorme persoonlijke en professionele ontwikkeling. Iets dat Janneke ontzettend vaak ziet. Iets dat ze bij Speak to Inspire heel veel terugzien. “Wij trainen medewerkers van grote, internationale corporates, en krijgen (ook van mensen die al op c-level werken) nog zoveel positieve reacties. Mensen die niet wisten dat ze met zoveel vertrouwen op een podium kunnen staan, dat spreken zo leuk kon zijn! Heel bijzonder om mensen zo te zien groeien.”

Onthoud dit voor de eerste of volgende keer dat je collega’s benaderd met de vraag of ze willen spreken! Uiteindelijk wil ook zo’n vrijwillige spreker toch weten: what’s in it for me? En dat is meer dan-ie misschien denkt!

Eigen medewerker als spreker NDI 3

Beeld: Speak to Inspire (foto 1) & Nederlands Debat Instituut (foto 2, 3 en 4)